Bredband för allt och alla

Här kan du läsa om hur vårt fibernät fungerar, hur du som hyresgäst
beställer tjänst mm.

Fibernätet i din lägenhet fungerar genom ett samspel mellan ett flertal olika aktörer. För att du ska få en god förståelse över hur det är uppbyggt visar vi här i grova drag de aktörer som är inblandade och förklarar begrepp så som kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör. Bilden nedan visar hur leveransen av internet till dig som kund går till och är uppdelad i fyra delar (1-4). Varje del förklaras nedanför bilden.

Some description

  1. Uddevalla Energi Stadsnät – Här börjar anslutningen ut till Internet. Enkelt förklarat så kopplar Uddevalla Energi på sitt nät till andra leverantörers nät och på det viset blir Uddevalla Energis Stadsnät en del av Internet. Det är genom det nätet som du som kund tar dig ut på Internet.

  2. Vad är en kommunikationsoperatör? – En kommunikationsoperatör är den som sköter kontakten mellan stadsnätet/ägaren av fibernätet, tjänsteleverantörer och den första kontakten med kunden. Kommunikationsoperatören (KO) i Uddevalla Energis stadsnät heter Zitiusoch är ett dotterbolag till Telia. En KOs främsta roll är att sköta kommunikationen mellan olika tjänsteleverantörer och dig som kund. KOn äger också all så kallad aktiv utrustning i nätet, det som gör att du som kund kan koppla upp dig och surfa ut på nätet. I vårt nät är det Zitius som står för portalen som används (Zmarket) där du som kund väljer tjänster. Man kan säga att KOn är spindeln i stadsnätet.

  3. Tjänsteleverantör – Vad är då en tjänsteleverantör? Enkelt förklarat är det bolag som du väljer att köpa tjänst av din tjänsteleverantör, det är det bolaget som du gör affär med. Hur är det då möjligt att kunna välja bland flera olika tjänsteleverantörer?
    Varje tjänsteleverantör går genom KOn (se bilden) och eftersom KOn är helt fristående kan de förhandla med många olika tjänsteleverantörer som till exempel Telia, Com Hem, Bredbandsbolaget, Bahnhof med flera. Genom att erbjuda dig som kund många olika leverantörer i sin portal Zmarket blir det konkurrens och billigare priser än om det bara funnits en leverantör.

  4. Hyresgäst/kund – Slutet på kedjan, hemma i din lägenhet. Här kopplar du in din dator i uttag nr ett i vardagsrummet (det vänstra), startar webbläsaren, surfar in på KOns portal Zmarket och tittar på de olika erbjudanden som alla tjänsteleverantörer har. Du väljer det du vill ha, slutför beställningen och är vanligtvis igång inom 15 minuter.

Vilket utbud kan jag välja mellan och hur beställer jag?
Det utbud som finns tillgängligt i Zmarket är föränderligt då tjänsteleverantörerna ständigt kommer med nya kampanjer och erbjudanden. För att se aktuella kampanjer, surfa in på http://uddevalla.zmarket.se och se vad som erbjuds!

För att beställa en tjänst så behöver du surfa in på Zmarket inifrån din lägenhet (koppla in din dator i uttag nr ett, det vänstra, i vardagsrummet), registrera dig som kund och välja en tjänst du vill ha. Därefter slutför du ditt köp i kassan, du behöver inte betala något direkt utan får en faktura från den tjänsteleverantör du valt. Hela förloppet finns beskrivet här: http://uddevalla.zmarket.se/privat/kundsupport/bestallning.

Ditt mediaskåp innehåller alltid en så kallad fiberkonverter som gör det möjligt för dig att ansluta din utrustning till nätet och den är i sin tur kopplad till det uttag du har i vardagsrummet, samt en nätverkskabel i reserv:

Some description

För att enkelt se om anslutningen fram till din lägenhet fungerar så kan man titta på lamporna som sitter på fiberkonvertern:

Some description

Om anslutningen fungerar hela vägen fram skall minst två lampor lysa: ”Power” som lyser när konvertern är strömsatt och ”FO Link/Act” som visar att det finns länk samt aktivitet över fibern.

Om det inte fungerar, börja alltid med att kontrollera att konvertern är strömsatt samt att Power-lampan lyser, om den är strömsatt men lampan inte lyser är det en felaktig konverter som behöver bytas. Om konvertern är strömsatt men FO-Link/Act är släckt är det problem med fibern. Sist men inte minst så skall ”Link/Act”, ”TX-FDX” och ”Speed” tändas upp när du ansluter en enhet i kontakten i vardagsrummet, detta indikerar länk från konvertern till din enhet.

För att beställa en tjänst så behöver du surfa in på Zmarket inifrån din lägenhet (koppla in din dator i uttag nr ett, det vänstra, i vardagsrummet), registrera dig som kund och välja en tjänst du vill ha. Därefter slutför du ditt köp i kassan, du behöver inte betala något direkt utan får en faktura från den tjänsteleverantör du valt. Hela förloppet finns beskrivet här: http://uddevalla.zmarket.se/privat/kundsupport/bestallning.

Det finns flera olika leverantörer av internet, IP-telefoni och tv-tjänster i Zmarket och alla erbjuder ett eget utbud av tjänster. Du kan se deras utbud via portalen eller ringa leverantören direkt. Om du enbart beställer en Internettjänst är den oftast igång inom ca 15 minuter, gäller det däremot TV eller telefonitjänster tar det lite längre tid då leverantören i de flesta fall behöver skicka ut utrustning. Leverantören ger i så fall ett besked om när den beräknas komma fram till dig.

Tänk på att inte koppla in annan utrustning första gången utan bara en dator med en nätverkskabel (RJ45). När detta moment är gjort så kan du sedan koppla in egen utrustning som t ex en router för trådlös anslutning.

Ja, det går att beställa tjänst utan dator. Du ringer då till Bredbandsrådgivaren på telefonnummer 0522-65 35 89. Du kan också surfa till http://uddevalla.zmarket.se från din telefon eller surfplatta för att se utbudet och sedan ringa till önskad tjänsteleverantör för att göra din beställning.

Om du har frågor eller om du får problem med din internet- telefoni- eller tv-tjänst är det alltid din tjänsteleverantör du ska kontakta.

Vid felanmälan av din tjänst ska du alltid notera handläggarens namn och ärendenummer som du får för att kunna följa ärendet.

För att säga upp din tjänst ringer du till din tjänsteleverantör så hjälper dem dig. Tänk på att du, om du har någon form av bindningstid eller uppsägningstid, är betalningsskyldig för den period som återstår.

Om du vill byta till en annan tjänsteleverantör ringer du först och säger upp din tjänst och får ett datum då tjänsten avslutas. Därefter ringer du till den tjänsteleverantör du vill ha, talar om när din nuvarande tjänst avslutas och ber att de lägger in dig som kund från och med det datum för att få en så smidig övergång som möjligt och slippa vara utan tjänst.

För att kunna titta på så kallad IP-TV behöver du en digitalbox av något slag. De allra flesta leverantörer erbjuder en sådan box i samband med tecknande av tjänst, antingen på köpet eller med någon form av rabatterat pris. För att se aktuella erbjudanden, titta på Zmarket alternativt ring och prata med tjänsteleverantören.

Tänk på att du inte måste ha en ny TV (till exempel en platt-tv) för att det ska fungera, men det måste finnas minst en så kallad SCART-ingång på Tv:n. Tala gärna om för tjänsteleverantören hur ditt behov ser ut och vad du har för TV så hjälper dem dig att få hem rätt utrustning.

För att kunna använda ip-telefoni via fibernätet behöver du alltid ha en internettjänst via någon av tjänsteleverantörerna. Du måste inte ha någon dator för att ringa med ip-telefoni, men om du vill så kan du ha telefon och dator anslutna till uttaget samtidigt. För att kunna ansluta din telefon behöver du en telefonidosa som du får av din leverantör.

Du kan ha kvar din gamla telefon om det är en knapptelefon. Vilka leverantörer som erbjuder ip-telefoni ser du på Zmarket.

Absolut! Detta kallas att portera numret. Den operatör du väljer i det öppna nätet ser till att ditt gamla nummer följer med. Vissa operatörer tar ut en engångskostnad för detta.

Ja, alla telefonioperatörer erbjuder denna tjänst

Eftersom all utrustning i det öppna nätet är strömsatt via vanliga elnätet upphör telefonin (liksom övriga tjänster) att fungera under ett strömavbrott.

Ingenting, den fungerar precis som tidigare på grund av att det är ett eget kopparnät och inte berörts av fiberinstallationen.

I lägenheter där bara fibernätet finns och inget kopparnät (traditionellt telefonjack) så behöver du kontakta Uddevalla kommun för alternativa lösningar.

Vid frågor kring trygghetslarm så ber vi dig kontakta Uddevalla kommun, telefon 0522-69 60 00.

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder en trådlös router vid beställning av internettjänst, i vissa fall är det samma utrustning som används för IP-telefoni. Ta kontakt med aktuell tjänsteleverantör för att se vad som ingår i deras erbjudanden.

Om det inte följer med någon trådlös router kan du gå in på de flesta större elektronikbutiker (som till exempel Siba, Elgiganten, Inet med flera) och köpa en, personalen brukar ha bra koll på vad som behövs om du förklarar ditt behov för dem. I många fall kan du också, för en summa pengar, få hjälp att ansluta och koppla upp din router om du frågar i butiken.