Lustfyllt lärande om hållbarhet för Uddevallas mellanstadieelever

läraren Kicki ett gruppfoto tillsammans med fyra elever på äsperödsskolan

Det talas mycket om hot mot miljön idag. Natur- och miljöboken vill hellre tala om möjligheter. Att tidigt ge den uppväxande generationen kunskaper om vår natur och miljö tror vi är ett oslagbart sätt att skapa förutsättningar för en hållbar utveckling. Materialet har funnits i flera av Uddevallas mellanstadieskolor sedan förra året och är ett treårigt projekt som Uddevallahem, Uddevalla Energi och Västvatten finansierar.

läraren Kicki ett gruppfoto tillsammans med fyra elever på äsperödsskolan Äsperödsskolan är en av skolorna som arbetar med Natur- och miljöboken. Utbildningsmaterialet har fokus på naturen, djuren och hur vi tar hand om miljön. Vi har träffat läraren Kicki Palmerand och eleverna Hassan, Malak, Ester och Vincent som använder utbildningsmaterialet på sina lektioner. Det är ett glatt gäng elever vi träffar på Äsperödsskolans skolgård. De är ivriga att få berätta om Natur- och miljöboken och hur de använt utbildningsmaterialet under sitt första år.

Natur- och miljöbokens ledstjärna är att lärandet ska vara möjlighetsbaserat och lustfullt. Böckerna är kompatibla med läroplanen för grundskolan och går att integrera i skolans alla ämnen.

-Det är viktigt att barn och unga får med sig det cirkulära hållbarhetstänket kring återvinning och hur man tar hand om avfall på bästa sätt. Natur- och miljöboken är ett av flera sätt för oss att vara närvarande i skolorna, säger Anders Gillerstedt, avfallskoordinator på Uddevalla Energi.

elever håller upp och läser ur natur- och miljöboken Eleverna berättar att materialet är bra för att det är mycket bilder med förklaringar, rebusar, experiment och andra kluriga uppgifter men också fakta samt läs- och skrivuppgifter.

De har under året jobbat med materialet och har bland annat fått i uppgift att diskutera och intervjua sina föräldrar om deras syn på återvinning. Här skiljer det sig beroende på familj och boende vilket de tycker är intressant. Eleverna tycker det har varit kul att prata om frågorna hemma för att sedan diskutera tillsammans med resten av klassen.

Eleverna vi träffar säger att de är duktiga på sortering.
-Vi sorterar hemma och tycker det är en självklarhet. Ibland säger vi till våra föräldrar om de sorterar fel.

De berättar också att de lärt sig om olika miljömärken och vilka blommor som är fridlysta. Klassen har även pratat om vad man får och inte får spola ner i toaletten och vad som i stället ska slängas i soporna, blandat med praktiska övningar vilket de tycker är väldigt kul. Exempelvis har de fått öva på att sortera och slänga det de inte längre vill ha kvar och då insett att genom att slänga rätt saker på rätt ställe bidrar man till ett hälsosamt kretslopp.

-Genom att stötta Natur- och miljöboken vill vi öka medvetenheten kring vad man får och inte får spola ner i avloppet samt det livsviktiga vattnet. Vi vill att eleverna ska få upp ögonen för att varje enskild person har möjlighet att påverka och göra skillnad för miljön, säger Wanja Dunér, miljösamordnare på Västvatten.

Läraren Kicki tycker att utbildningsmaterialet är väldigt bra då det är ett varierat arbetssätt och skapar många intressanta diskussioner i klassrummet. En annan uppgift de gjort är att ta en sak som de har i hemmet och se om det kan användas på andra sätt. Till exempel har de kommit på att en gammal skolåda kan användas till förvaringslåda och att en gammal tandborste kan användas till att rengöra prylar. Saker kan helt enkelt få nytt liv genom att få nya användningsområden.

Porträttfoto på Uddevallahems HR- och Hållbarhetsansvarig Lisa Bogren Lisa Bogren jobbar som HR- och hållbarhetsansvarig på Uddevallahem och trycker på hur viktigt det är att förändra vår livsstil.

-Vi arbetar ständigt med att minska vår egen och våra hyresgästers miljöpåverkan och är glada över att få medverka till att lära barn, och deras familjer, om naturen och en hållbar livsstil, säger Lisa.

Målet med Natur- och miljöboken är att tidigt grundlägga ansvarskänsla, kunskap och förståelse hos nästa generation vuxna för miljö och hållbarhet. Uddevallahem, Uddevalla Energi och Västvatten är alla viktiga samhällsaktörer för en hållbar stad och är både stolta och glada över samarbetet med Uddevallas skolor.