Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Varför måste jag uppdatera mina uppgifter?

  • För att vi alltid ska ha de senaste uppgifterna om dina önskemål och för att adress, telefonnummer och andra viktiga uppgifter skall stämma är vi noga med att din intresseanmälan är aktuell. Därför måste du själv gå in och uppdatera din anmälan en gång om året eller när något förändras. Detta är enkelt. Du loggar bara in med ditt lösenord och klickar på ”intresseanmälan lägenhet”. Nu fyller du i dina uppgifter igen och bekräftar att de är aktuella.

  • Hur lång är väntetiden i bostadskön?

  • Vi har väldigt många som står i vår kö, men kom ihåg att alla inte har samma behov. När en lägenhet blir ledig får alla som vill anmäla intresse för den specifika bostaden. Då jämförs dina köpoäng med alla andra som anmält intresse för lägenheten. Det betyder att till en lägenhet kan dina köpoäng räcka till att placera dig först i kön, medan du till en annan ledig lägenhet kan hamna på en helt annan plats i kön.

  • Hur fungerar det med köpoäng?

  • Du får ett köpäng per dag du står i kön. Den dagen ditt hyreskontrakt börjar gälla raderas dina köpoäng och du behöver på nytt göra en intresseanmälan på lägenhet för att påbörja nya köpoäng.

  • Kan jag överlåta mina köpoäng till någon annan?

  • Nej, det går inte. Du kan heller inte slå ihop din kötid med någon medsökande.

  • När publiceras lediga lägenheter? 

  • Vi publicerar lediga lägenheter löpande och varje lägenhet ligger ute på vår hemsida www.uddevallahem.se/ledigalagenheter i en vecka.

    Vid de tillfällen vi har en lägenhet med BoLotto publiceras dessa tisdagar och torsdagar. De ligger ute på vår hemsida upp till 24 timmar.

  • Går det bara att hitta lediga lägenheter på webben?

  • Nej, naturligtvis inte. Vi vet att många av våra hyresgäster inte har tillgång till internet och skulle du vara en av dem är du varmt välkommen till vårt kontor på Kålgårdsbergsgatan 3 i Uddevalla. Du kan också ringa till oss på 0522-65 35 00, så hjälper vi gärna till.

  • Hur anmäler jag mitt intresse för en lägenhet?

  • På vår hemsida hittar du alla lediga lägenheter. Du anmäler ditt intresse genom att klicka på ”anmäl intresse” under respektive lägenhet.

  • Vad händer efter att jag anmält mitt intresse för en lägenhet?

  • När det blir aktuellt med en visning av en lägenhet som du visat intresse för får du ett visningserbjudande via e-post och på "Mina sidor". När du får ett sådant erbjudande behöver du tacka ja eller nej. De fem personer som har flest köpoäng blir erbjudna en visning av lägenheten.

  • Varför måste jag förnya min ansökan?

  • Vi behöver ha ett aktuellt register för att veta att de som står i vår bostadskö faktiskt vill vara med. Därför har vi som krav att ansökan ska förnyas var tolfte månad. Förnyar gör du genom att logga in, gå in på "Förnya lägenhetsansökan", kontrollera dina uppgifter och klicka på "Spara" längst ner på sidan. Har du ingen dator så har du möjlighet att låna vår kunddator på kundservice under våra öppettider. Om du inte förnyar inom tolv månader försvinner din ansökan samt dina köpoäng och du får registrera dig på nytt för att samla nya poäng.

    Du måste också förnya din ansökan när du fått ett kontrakt.

  • Har ni någon åldersgräns för att stå i kö?

  • Du kan registrera dig i vår bostadskö från det att du fyllt 16 år. För att registrera dig i vår bostadskö innan du fyllt 18 år behöver du besöka vår kundservice, medtag legitimation.

  • Vad är BoLotto?

  • Lägenheter som är markerade med BoLotto innebär att det är inflyttning med kortare varsel, oftast bara en månads varsel. Vid de tillfällen vi har en lägenhet med BoLotto publiceras dessa tisdagar och torsdagar. De ligger ute på vår hemsida upp till 24 timmar. När anmälningstiden gått ut lottar datasystemet fram en köordning bland dem som anmält sig. Den som lottats först av de som tackar ja till lägenheten får hyresavtalet under förutsättning att Uddevallahems grundkrav uppfylls.

    Du som söker en lägenhet på BoLotto måste därför kunna ta den till det utsatta inflyttningsdatumet. Våra lägenheter hyrs alltid ut i användbart skick. Du som redan är kund hos Uddevallahem, har en uppsägning på minst två månader om du byter lägenhet inom företaget.

    Det är viktigt att vara nåbar på det telefonnummer man angivit efter att man har anmält sitt intresse på en BoLotto. Annars går vi vidare till nästa person. Man måste kunna uppvisa sina inkomstuppgifter inom 24 timmar.

  • Jag kan inte logga in på Mina sidor

  • För att kunna logga in på Mina sidor ska du vara registrerad som sökande eller, om du redan är hyresgäst hos oss, ha aktiverat dig på Mina sidor. Observera att man måste logga in på Mina sidor en gång varje år för att behålla sin intresseanmälan i vår bostadskö. Om du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenord och följer instruktionerna.